תסמונת אדוארדס: מה יכול להשתבש בתהליכי האבחון והטיפול ולהצדיק תביעת רשלנות רפואית?

תסמונת אדוארדס, שנקראת גם טריזומיה 18, היא מצב פחות מוכר בהשוואה לטריזומיה 21 (תסמונת דאון), אך היא עדיין מתרחשת בתדירות ניכרת, ומשפיעה על אחת מכל 6,000 לידות.

למרות שזוהי תסמונת נדירה יחסית, חשוב להבין את אפשרויות הגשת תביעת רשלנות רפואית, ומאמר זה מסביר על מאפייני התסמונת לצד תיאור הנסיבות שבהן אפשר להגיש תביעת רשלנות רפואית במקרים הנוגעים למצב זה.

כך שאם חוויתם התנהלות רשלנית של רופאים או צוותים רפואיים בטיפול בכם או בילדיכם, יהיה לכם את כל המידע הדרוש להבנת זכויותיכם הרפואיות והמשפטיות.

 

מאפייני תסמונת אדוארדס

תסמונת אדוארדס היא מצב גנטי שנמצא לעתים קרובות בעוברים זכרים, ומתרחשת כאשר בין 46 הכרומוזומים ב-DNA האנושי, הזוג ה-18 משתכפל, וכתוצאה מכך נוצרים שני עותקים במקום אחד. על מנת להבין מתי ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית באבחון התסמונת, חשוב להבין את המאפיינים העיקריים שלה.

התסמונת מתבטאת בשלושה סוגים שמובילים לדרגות שונות של הפרעות התפתחותיות. שני הסוגים הראשונים, טריזומיה 18 חלקית וטריזומיה 18 פסיפס, נחשבים לנדירים ביותר. הסוג השלישי, טריזומיה 18 מלאה, נפוץ יותר ומתרחש בערך באחת מכל חמשת אלפים לידות.

לצורך הקשר, מצב גנטי מוכר נוסף הוא טריזומיה 21, הידועה גם כתסמונת דאון. בדומה לסטטיסטיקה של תסמונת אדוארדס, טריזומיה 21 פוגעת בכאחת מכל חמשת אלפים לידות, ועוברים רבים עם מצב זה אינם שורדים מעבר לשליש השני או השלישי של ההיריון.

 

חשיבות האבחון המוקדם של התסמונת

ניתן לזהות את התסמונת לפני הלידה באמצעות בדיקות טרום לידתיות שונות. לשם כך נעשה שימוש באולטרסאונד, בהקרנת סרום ובמיוחד בבדיקה טרום לידתית לא פולשנית (NIPT) שמניבה תוצאות מדויקות, ומתבצעת כבר בשבוע העשירי להריון.  

חשוב לבצע גם בדיקת שקיפות עורפית, המשמשת בדרך כלל כדי להצביע על נוכחות של תסמונת דאון, ויכולה גם לאותת על הפוטנציאל לנוכחות תסמונת אדוארדס. אבחון מוקדם לפני הלידה חשוב כדי לאפשר להורים לקבל החלטות מושכלות לגבי המשך ההיריון, ורוב תביעות הרשלנות הרפואית בהקשר זה מבוססות על טענות אבחון מאוחר או העדר אבחון, כפי שנרחיב בהמשך.

 

שאלת אחריות הרופא

אם בדיקת הדם או בדיקת שקיפות עורפית מציגה תוצאות חריגות, הרופא צריך להמליץ להורים על ייעוץ גנטי שבמהלכו עשויות להתבצע בדיקות כגון ניתוח מי שפיר ודיקור מי שפיר.

למרות שאלו בדיקות פולשניות, הן יכולות לאשר כמעט באופן סופי את נוכחות התסמונת, וזהו מידע חשוב שאפשר לבסס עליו תביעת רשלנות רפואית.

 

השיקולים שמובילים לתביעת רשלנות רפואית בתסמונת אדוארדס

אבחון מדויק ובזמן של התסמונת חשוב כדי לאפשר מספיק זמן לקבל החלטות על המשך ההיריון או הפסקתו, ובמהלך ייעוץ ראשוני עם מומחה משפטי, ייתכן שתגלו שאחד או יותר מהתרחישים הבאים התקיימו במקרה שלכם ומצדיקים הגשת תביעת רשלנות רפואית:

העדר המלצה על בדיקות אבחון לאיתור מומים. אם רופא אינו ממליץ לאישה הרה על ביצוע הבדיקות הנחוצות לאיתור מומים בעובר, מחדל זה יכול להיחשב לרשלנות רפואית.

פרשנות שגויה של תוצאות הבדיקות. תביעה עשויה להיות מוצדקת אם יש פרשנות שגויה של בדיקות האבחון על ידי הרופא, קופת החולים או המוסד הרפואי שבהם בוצעו הבדיקות.

פגיעות שנגרמו במהלך הבדיקה. כל נזק שנגרם לאם או לעובר בתהליך הבדיקה עשוי להוות עילה לתביעת רשלנות רפואית נגד הצוות הרפואי.

היעדר ביצוע בדיקות נוספות למרות החשדות. אנשי מקצוע רפואיים מחויבים לבצע בדיקות נוספות אם הבדיקות הראשוניות מצביעות על נוכחות הפרעה גנטית.

אי גילוי ליקויים רפואיים. אם מידע על ליקוי רפואי, לרבות השלכותיו עבורכם כהורים לעתיד, נשמר אצל הצוות הרפואי או לא נחשף במלואו, יתכן שיש לכם עילת תביעת רשלנות.

 

חשוב להבין את מערך השיקולים האלו

מכיוון שעם הבנת המאפיינים של תסמונת אדוארדס, שיטות האבחון שלה וההתנהלות הנדרשת מצד הרופאים והצוותים הרפואיים לאחר גילויה, כולל התייעצות עם רופאים ומומחים נוספים, תוכלו להבין את רלוונטיות ההתנהלות במקרה שלכם.

במהלך ייעוץ משפטי של עורך דין שיש לו ניסיון בתביעות רשלנות רפואית, תוכלו לקבוע אם המקרה שלכם מצדיק הגשת תביעה.

 

תמיכה משפטית ופיצויים להורים לילדים עם תסמונת אדוארדס

כהורים לילד עם התסמונת חשוב שתדעו שלעורכי דין מומחים ברשלנות רפואית, במיוחד אלו המנוסים בתביעות לידה בעוולה הקשורות למצב זה, יש את הידע, הכלים והקשרים הנדרשים עם מומחים רפואיים, כדי לתמוך בזכויות שלכם ושל ילדכם.

מבחינה חוקית, סביר להניח שאתם זכאים לפיצוי משמעותי שמטרתו לשלם על ההוצאות הרבות הכרוכות בטיפול בילד עם תסמונת אדוארדס, ולחייב את האחראים למחדל ולהכיר בהשפעה הרגשית הן על הילד והן על המשפחה כולה.

 

והנה הנקודה שחשוב להפנים, רגע לפני סיום

תביעת רשלנות רפואית נוגעת לכם כמשפחה, לאיכות חיי התינוק שייוולד, ולחייכם; ויש לכם את כל הזכויות הרפואיות והמשפטיות לצפות לקבל את מלוא המידע והטיפולים והטיפול הטובים ביותר.

ההשלכות של רשלנות רפואית עלולות לשנות חיים, ולכן חשוב להיות מודעים לאפשרויות העומדות בפניכם.

היריון