בוטולינום טוקסין לטיפול בבעיות וכאבי חניכיים

מספר רב של רופאים כיום עושים שימוש בבוטולינום טוקסין הן לצורכי טיפול בבעיות הפה והחניכיים והן לשימוש קוסמטי. בוטולינום טוקסין ידוע בקרב הציבור ככלי המציע פתרון ייחודי לטיפול בקמטים, אולם בשנים האחרונות תופס תאוצה כאמצעי טיפול יעיל להקלה בכאבים.

עבור מי מיועד הטיפול בבוטולינום טוקסין?

טיפולי בוטולינום טוקסין אידיאליים עבור המועמדים אשר עומדים בתנאים הבאים: גילאי 18-65, המטופל מתלונן על בעיה במפרק הלסתי ריקתי, כאבי ראש או הפרעה אחרות בשיניים, חניכיים ושרירי הפנים.

בנוסף, הבוטולינום טוקסין משמש אנשים אשר מחפשים פתרון לטיפול בכאב אשר אינו מצריך ניתוח, מחפשים פתרון לטווח הארוך, מבינים את ההליך וכשירים מבחינה בריאותית לעבור את ההליך.

השימוש בבוטולינום טוקסין ייעשה במקרים בהם המטופלים לא הגיבו לשיטות טיפול מסורתיות וסובלים מכאב כרוני במשך שלושה חודשים או יותר. הרופא עשוי  לערוך בדיקה גופנית מקיפה כדי לשלול גורמים אחרים לכאב.

טיפולים חדשניים: זריקות בוטולינום טוקסין לטיפול בבעיות וכאבי חניכיים

השימוש בבוטולינום טוקסין נעשה כיום משיקולים קוסמטיים, אבל זו לא המטרה היחידה המקנה לו יתרון. יותר ויותר רופאי שיניים מתחילים להשתמש בזריקות בוטולינום טוקסין לטיפול בבעיות וכאבי חניכיים ובנוסף כאב שיניים הנגרם על ידי בעיות עם המפרק הלסתי ריקתי, המחבר בין הלסת התחתונה לעצם הרקה של הגולגולת.

אנשים אשר נוטים לחרוק את שיניהם באופן קבוע או נוטים להדק את לסתותיהם בתדירות גבוהה לעתים קרובות חווים כאב. טיפול בבוטולינום טוקסין מסייע לטפל בכאב במקרים אלה.

כיצד בוטולינום טוקסין מקל על כאבים כרוניים?

חוקרים מאוניברסיטת שפילד יצרו גרסה שונה של בוטולינום טוקסין על ידי שילוב של רעלן עצבי של קלוסטרידיאום בוטולינום וקלוסטרידיאום טטני. בוטולינום הוא המרכיב העיקרי בבוטולינום טוקסין ופועל על ידי מניעת הקשר בין תאי עצב ותאי שריר. קלוסטרידיאום טטני פועל על מערכת העצבים המרכזית ומסייע במניעת מעבר אותות עצביים האחראיים לכאב.

עד כה נעשה שימוש במשככי כאבים להקלה על כאב באופן זמני בלבד, ולעתים קרובות שימוש בתרופות אלה כרוך בתופעות לוואי. זריקה אחת של המולקולה החדשה באזור הפה עלולה להקל על כאב במשך חודשים רבים. בוטולינום טוקסין יכול לשמש לטיפול במספר הפרעות נוירולוגיות, הכוללות כאב כרוני ואפילפסיה.

האם זריקות בוטולינום טוקסין לטיפול בכאב ניתנות  במינונים הזהים לטיפול בקמטים?

מינון הבוטולינום טוקסין המשמש לכאבי חניכיים ובעיות בפה הוא חצי ממה שניתן לטיפולים קוסמטיים וטיפול בקמטים.

תופעות לוואי נפוצות של הבוטולינום טוקסין

השימוש בבוטולינום טוקסין כרוך בתופעות לוואי אשר יכולות לגרום להפרעה לפעילות היומיומית. תופעות הלוואי כוללות שיעול, כאבים בעמוד השדרה, עייפות וחולשה כללית בגוף, חרדה, מתח, בחילה, כאב גרון, יובש בפה, זיהומים נגיפיים, דימום באזור המוזרק, חום, שפעת ועייפות. מקורות רפואים דיווחו אף על הופעת ברונכיטיס כתוצאה מטיפול בבוטולינום טוקסין.

השימוש בבוטולינום טוקסין ייעשה בהתייעצות עם הרופא המטפל בלבד, טרם הטיפול. תופעות הלוואי הן קלות בהשוואה לסוגי טיפול אחרים ויתרונותיו של הטיפול בבוטולינום טוקסין גבוהים.

מינון גבוה הופך את התרופה לרעילה

את רעלן הבוטולינום ניתן להזריק בבני אדם בריכוזים קטנים מאוד לצירוך דיכוי ומניעת מעבר האותות העצביים, ובכך למעשה לשתקם. רעלן הבוטולינום המוזרק מונע את שחרורו של אצטילכולין, ובכך למעשה מונע את התכווצות תאי השריר והכאב.

בוטולינום טוקסין מפחית את התכווצות השריר. מינון גבוה של התרופה עשוי להזיק למטופל. כמו כן, נשים בהריון או נשים המניקות, כמו גם אנשים אשר נוטים לפתח תגובה אלרגית למרכיבי החומר צריכים להמנע מהשימוש בבוטולינום טוקסין.