חסינות לבוטולינום טוקסין

עבור לא מעט אנשים, טיפולים בבוטולינום טוקסין הפכו לדבר שהוא כמעט חלק מהשגרה. האפשרות להשיג מראה נאה יותר, ללא צורך בניתוח קוסמטי שסיכונים בצידו קורץ למטופלים ולרופאים כאחד.

יחד עם זאת, בספרות המקצועית החלו נאספים עדויות אודות מקרים מעניינים ובלתי צפויים. מקרים אלה מעידים על קיומם של מטופלים שאינם יכולים ליהנות מיתרונותיו של הבוטולינום טוקסין. מדובר על תופעה המכונה – "חסינות לבוטולינום טוקסין".

צריך מחקר נוסף

מעדויות של פלסטיקאים ורופאים בעלי התמחויות נוספות, עולה כי הסיבה לכך שבקרב מטופלים מסוימים מתגלה חסינות לבוטולינום טוקסין אינה ברורה כל צרכה. הדברים מסתבכים במיוחד לאור העובדה שמרבית המטופלים מגיבים היטב לבוטולינום טוקסין ואינם מראים כל תופעות לוואי לאחר הטיפול.

על מנת להבין יותר את התופעה יזדקקו החוקרים לזמן נוסף, אולם ניתן להצביע כבר כעת על כמה אפשרויות שיסבירו את התופעה הייחודית הזאת.

לפני שנדון בחסינות עצמה נזכיר שהבוטולינום טוקסין הוא במקורו חומר טבעי שמיוצר כרעלן על ידי חיידק הבוטוליניום טוקסין. לאמיתו של דבר מדובר ברעל רב עוצמה שיכול לגרום למוות אולם הניסיון הקליני הוכיח שכמו במקרה של רעלים אחרים – ניתן ואפשר לנצל אותו בבטחה למטרות רפואיות.

בין המטרות הללו ניתן למצוא טיפולים קוסמטיים, אך גם טיפולים בבעיות בריאותיות ומחלות שונות לרבות בעיות נוירולוגיות, בעיות עיניים, טיפול בהזעת יתר ועוד.

מפתחים חסינות

כאשר נרצה לדבר על חסינות לבוטולינום טוקסין, או במילים אחרות על מצב שבו בקרב אנשים שונים ישנה עמידות לחומר זה, ישנן שתי תופעות מקבילות. התופעה הראשונה הינה חסינות לבוטולינום טוקסין שמתגלית כבר מהטיפול הראשון. התופעה השנייה הינה חסינות נרכשת לבוטולינום טוקסין.

בתופעה הראשונה, דהיינו חסינות מוחלטת לבוטולינום טוקסין, מדובר על מטופלים שאינם מראים כל הטבה קוסמטית לאחר הזרקת מינון מקובל של החומר לאזורים בהם מצויים קמטי הבעה שונים. התופעה הרצויה של שיתוק שרירים איננה מופיעה אצלם כצפוי, והקמטים נותרים בעינם.

בתופעה השנייה, דהיינו חסינות נרכשת לבוטולינום טוקסין, מדובר על מטופלים שהגיבו היטב ובאופן נורמלי לטיפולי בוטולינום טוקסין. אצל מטופלים אלה, שחלקם עברו הזרקות בוטולינום טוקסין למטרות קוסמטיות במשך טיפול אחד, שניים, ואפילו יותר, המצב השתנה לפתע. ללא סיבה מוקדמת, לכאורה, הפסיקה ההשפעה של החומר ולא אותרה השפעה על הרפיית שרירי הפנים באזורי ההזרקה. כך – אותו שיפור קוסמטי שניכר בעבר חדל להתקיים.

מדוע זה מתרחש?

כיום ישנן כמה השערות לגבי הסיבה להתפתחות החסינות בקרב אנשים מסוימים. בין ההשערות המובילות ניתן למצוא את הטענה שאצל חלק מהמטופלים מזהה הגוף את החומר כחלבון זר, שנחשב לפולש מזיק.

בדומה ליכולתו של הגוף לפתח עמידות בפני חיידקים ומחלות שבהם לקה האדם בעבר, כך קורה גם במקרה זה. חלבוני הבוטולינום טוקסין מההזרקות קודמות מזוהים בהזרקות מאוחרות יותר בתור חלבונים זרים שיש לנטרל ולסלק. העובדה המעניינת היא שרק אחוז קטן מהמטופלים מפתחים את החסינות הזו ולא ניתן לנבא מראש אצל אילו מטופלים זה יקרה ואצל אילו – לא.

ראוי לציין שלצד החסינות לבוטולינום טוקסין ישנם מקרים נוספים שבהם האפקטיביות של ההזרקה יורדת ואיננה מביאה לתוצאות הרצויות. דבר זה אופייני למקרים שבהם המטפל איננו אדם בעל הסמכה מתאימה כגון רופא או פלסטיקאי.

למרות שמדובר על פעולה פשוטה, לכאורה, של הזרקה, הרי שחייבים לדעת בדיוק איך וכמה להזריק. החדרה של המחט לעומק רב מדי יכולה להיות מסוכנת ממש ולגרום לבעיות.

במקביל, ישנה חשיבות גם לכמות החומר המוזרק וכן למידת ניקיונו. ידועים מקרים (שדווחו בחוץ לארץ) שבהם נעשה שימוש בבוטולינום טוקסין מדולל. לפעולה כזאת ישנה השפעה ישירה על אפשרות ההצלחה של הטיפול.