בוטולינום טוקסין או סיליקון

כבר לא מעט שנים מקובל לעשות שימוש בחומרים שונים במסגרת הרפואה האסתטית. לעיתים, השימוש באותם החומרים נועד לשפר את התוצאות של פעולות כירורגיות שונות אולם בפעמים רבות אחרות מדובר על חומרים שיכולים להחליף לחלוטין את הצורך בניתוח.

דוגמא טובה לחומרים כאלה, שיכולים להוות חלופה לטיפולים פולשניים בעיקר באזור הפנים ניתן למצוא בבוטולינום טוקסין ובסיליקון. למרות ששני החומרים יכולים לספק תוצאות טובות בתחום העלמת הקמטים, הם פועלים על הגוף באופן שונה לחלוטין וכדאי להכיר את דרך הפעולה שלהם.

בשורות הבאות נסקור את ההבדלים בין שני החומרים, הדרך שבה הם פועלים על הגוף ואילו תכונות ייחודיות שלהן ניתן לנצל.

נלחמים בקמטים

טיפול מבוקש מאוד ברפואה האסתטית הינו זה שנועד להעלים את הקמטים. בניגוד לסברה הרווחת, הקמטים אינם רק תופעה טבעית של הזדקנות העור. אמנם במהלך העלייה בגיל אכן חלה פגיעה בסיבי הקולגן שנותנים לעור את הגמישות הטבעית, אולם יש גם גורמים נוספים שמשפיעים על הופעת קמטים.

תזונה לקויה, חשיפה מוגברת לשמש וחיים מלאי מתח ולחץ אשמים בהופעה מוקדמת של קמטים (לכן, מסתבר ששינוי באורח החיים יכול לסייע במניעת נזקי עור ולכל הפחות בדחייה שלהם בשנים רבות).

מכיוון שהקמטים, שמופיעים במוקדם או במאוחר, מהווים פגיעה אסתטית בעיני מרבית האנשים, חיפשה הרפואה דרכים להתמודד עימם. בעבר, הדרך היחידה הייתה באמצעות ניתוחי מתיחת פנים – דרך כירורגית לכל דבר ועניין. כיום, מקובל לא פחות לעשות שימוש בחומרים שונים שמהווים חלופה מצוינת. בוטולינום טוקסין וסיליקון שניתנים בהזרקה ממוקדת מהווים שניהם פתרון אפשרי.

מנגנונים שונים

הן בוטולינום טוקסין והן סיליקון מהווים כלי להעלמת קמטים. למרות ששני חומרים אלה ניתנים בהזרקה, הרי שדרך פעולתם על הגוף שונה.

  • הבוטולינום טוקסין – חומר זה, שמבוסס על רעלן שמופק בטבע על ידי חיידק אלים, נמצא בשימוש מוצלח ברפואה במשך שנים רבות. השימוש למטרות העלמת קמטים מתבסס על יכולתו לפעול על צמתי שרירים ועצבים באופן שמביא לשיתוק שרירי. כאשר בוחרים נקודות ספציפיות בפנים, לאותו שיתוק אין השפעה שלילית אלא חיובית – אותם שרירים מכווצים שגורמים לקמטים מתרפים והקמטים – נעלמים.
  • סיליקון – שלא כמו הבוטולינום טוקסין, לסיליקון אין כל יכולת להשפיע על השרירים. כאן, המטרה היא לקבל חומר מילוי שמוזרק תחת הקמטים וממלא אותם. למעשה, לא מדובר על חומר מילוי כפי שמלט עשוי לשמש בבנייה. הסיליקון, שמוזרק בטיפות קטנות, מעודד יצירה של שכבת בידוד שמקיפה את מקום ההזרקה. אותה שכבת בידוד טבעית שיוצר הגוף מביאה להתיישרות הקמטים.

זמני או לתמיד

הבדל חשוב בין טיפולי בוטולינום טוקסין לטיפול של הזרקת סיליקון נובע ממשך ההשפעה על הגוף. כאשר מדובר על זריקת בוטולינום טוקסין, ההשפעה על יישור הקמטים הינה לתקופה של בין ארבעה לשישה חודשים. לאחר תקופה זו החומר נספג בגוף ומסולק והקמטים חוזרים. לכן, מקובל לקיים טיפולים חוזרים שנועדו לשמר את ההצלחה. נקודה זו חשובה, שכן בתור חומר שמתפרק לא ניכרת השפעה שלילית על הגוף.

חשוב לומר שבוטולינום טוקסין משמש להחלקת קמטים שידועים בשם "קמטי הבעה". במילים אחרות, מדובר על אלה שנוצרים כתוצאה מתזוזת שרירים למשל בחיוך, בהזעפת פנים וכדומה.

לעומת זאת, כאשר מדובר על הזרקת סיליקון מדובר לרוב על תוצאה בלתי הפיכה. הגוף איננו יכול לסלק את טיפות הסיליקון המוזרקות והתוצאות נשארות לתמיד, בין אם הן טובות ובין אם לא.

כדאי לדעת שבעולם הרפואה יש חילוקי דעות בדבר השימוש בסיליקון נגד קמטים – יש הטוענים נגדו (בשל תופעות לוואי אפשריות) ויש בעדו. נקודה נוספת שכדאי להזכיר – השימוש בסיליקון אינו מוגבל לקמטי הבעה וזאת משום שהוא לא פועל על השריר כי אם משמש כחומר מילוי.