תופעות לוואי של בוטולינום טוקסין

המדיה והתקשורת מלאים בפרסומים אודות בוטולינום טוקסין. בלוגים, מגזינים, ידוענים שעברו את ההליך, או חברים שהתנסו. אך עדיין קיימות תפיסות מוטעות רבות לגבי טיפול בוטולינום טוקסין ואופן השימוש בו. מאמר זה מציג את העובדות הנכונות, כמו גם המלצות מבוססות של אנשי מקצוע מעולם הרפואה.

האם בוטולינום טוקסין כואב?

כל זריקה יכולה לפגוע, אך המחטים המשמשות לזריקות בוטולינום טוקסין הן קטנות מאוד, ולכן הכאב בדרך כלל מינימאלי. אזור ההזרקה מורדם בהרדמה מקומית כעשר עד עשרים דקות לפני הטיפול, כך שהכאב הוא מזערי, אם בכלל. לאחר הטיפול תיתכן מעט אי נוחות, ברגע שהשפעת ההרדמה מתפוגגת.

תופעות לוואי של בוטולינום טוקסין

באופן חד משמעי ושאינו משתמע, יש להימנע מהזרקות באירועים דוגמת מסיבות בוטולינום טוקסין פרטיות. הטיפול הרפואי בטוח יותר וניתן לטפל בכל תופעות הלוואי באופן מיידי.

תופעות הלוואי האפשרויות של טיפול בוטולינום טוקסין כוללות כאבים באזור ההזרקה, זיהום, דלקת, נפיחות, אדמומיות, דימום ושטפי דם. חלק מתסמינים אלו עשויים להצביע על תגובה אלרגית. תסמיני אלרגיה אחרים הם גירודים, צפצופי נשימה, תסמינים דמויי אסתמה, פריחה, חבורות אדומות, סחרחורת וחולשה.

יש ליידע את הרופא באופן מיידי אם קיימות בעיות נשימה, תחושה עמומה, יובש בפה, עייפות, כאבי ראש, כאבי צוואר או סחרחורת. לעיתים יתכנו תופעות לוואי אחרות כגון חוסר תחושה, עפעפיים נפולים, התכווצויות שרירים ונדידת החומר בגוף. תופעת חוסר תחושה כהעדר תחושה פיזית אינה תופעה חמורה לאחר טיפול בוטולינום טוקסין. חוסר יכולת להניע שריר היא בעיה נפוצה בקרב אנשים מסוימים.

לעיתים יתכן שהבוטולינום טוקסין ינדוד מעט מעבר לאזור ההזרקה המועד, וישפיע על הרקמות מסביב. לדוגמה, אם אדם עבר טיפול הזרקה למצח, קרוב לגבות או העפעפיים העליונים, הם עלולים להיות מושפעים מההזרקה ולצנוח באופן זמני.

מטפלים טובים מודעים למיקום הנכון של אזורי ההזרקה על מנת למנוע תופעות לוואי דוגמת עפעפיים נפולות. מנה קטנה, מרוכזת מאוד, של מינון בוטולינום טוקסין, היא בעלת פחות סיכויים להתפשט מאזור ההזרקה, בהשוואה לכמות מדוללת גדולה. לכן, חשוב ביותר לעבור את הטיפול רק אצל רופא בעל ניסיון רב בטיפול בוטולינום טוקסין.

כיצד ניתן להימנע מתופעות הלוואי?

למרות שרשימת תופעות הלוואי של טיפול בוטולינום טוקסין היא ארוכה, נדיר ביותר שמהטופל יחווה את כולן, וקיימים צעדים בהם ניתן לנקוט על מנת למזער או למנוע את רוב תופעות הלוואי:

1. יש לוודא כי המטפל מנוסה ביותר בהזרקות בוטולינום טוקסין, וכי מדובר באיש מקצוע רפואי מוסמך. אדם חסר ידע בהזרקה או טיפול חירום, לא ידע להתנהל במצב בו יתרחש שיבוש. בנוסף, אנשים שאינם מוסמכים להעניק טיפול בוטולינום טוקסין, עלולים להשתמש בחומרים מזויפים ומדוללים.
  2. לפני הטיפול, יש ליידע את הרופא אודות כל בעיה בריאותית.
  3. בנוסף, יש ליידע את הרופא לגבי צריכת תרופות, ויטמינים, תכשירים צמחיים או תוספי מזון אחרים בהם משתמש המטופל. שכן, שילוב חלק מתוספים אלו עם בוטולינום טוקסין, עלולים לגרום לתופעות לוואי חמורות. חשוב במיוחד לציין שימוש באנטיביוטיקה, מצב של אלרגיה או נטילת תרופות להצטננות או תרופות שינה.
  4. יש לעקוב בקפדנות אחר הוראות הרופא לפני ואחרי הטיפול.
  5. יש לדווח על כל תופעות הלוואי, במיוחד על תופעות חמורות או תופעות שאינן חולפות.