בדיקת דם למחלת כבד: פיבורטסט

בדיקת דם פיברוטסט למחלות כבדעד לאחרונה, זיהוי נזקים לכבד בשל מחלות כבד מורכבות בוצע בעיקר באמצעות ביופסיה. זהו  בהליך רפואי פולשני הכרוך באשפוז ובאי נוחות מרובה למטופל. אך מצב זה השתנה עם פיתוחה של בדיקת דם חדשה.

מדובר בבדיקה הנקראת פיבורטסט ובניגוד לביופסיה, היא גם פשוטה לביצוע וגם אפשרית לביצוע חוזר במידת הצורך (למשל לצורך מעקב אחר התקדמות מחלת כבד או ריפוי).

לאילו מחלות מתאימה בדיקת פיבורטסט?

בדיקת הדם שפותחה נועדה להוות חלופה לביופסיה לצורך זיהוי מחלות כבד דלקתיות או נגיפיות. בין היתר, מסוגלת הבדיקה החדשה לזהות את חומרת הנזק לכבד בשל דלקת כבד B או C וכן דלקת כבד שומנית. הבדיקה מתאימה לביצוע גם בחולי הפטיטיס (B ו-C) שהינם גם חולי איידס וכן במחלות כבד שומני בשל אלכוהוליזם וכן בשל סיבות אחרות המקושרות בחילוף החומרים, לחץ דם, כולסטרול.

תוצאות בדיקת פיבורטסט מסוגלות לענות על שאלות כגון מהו הנזק לכבד בשם מצב רפואי שהולך ונעשה רווח יותר ויותר "כבד שומני". מדובר בהצטברות של שומן בתאים של הכבד מעבר לנורמה. רופאים מספרים כי מחלת הכבד השומני נעשית שכיחה כאשר יש מתאם עם משקל עודף ומחלות נוספות כגון סוכרת (לאחרונה מופיעים גם מקרי תחלואה בילדים).

בנוסף, הבדיקה מזהה את מצב הכבד גם כתוצאה מצריכה עודף של אלכוהול לאורך זמן וכן זיהוי סיכון מוגבר לשחמת הכבד ואי ספיקת כבד.

החידוש: בדיקת דם רגילה במקום בדיקות פולשניות

בדיקת פיבורטסט נרשמה בצרפת עוד בראשית שנות האלפים, אך זמן מה חלף בטרם החלה להיות מיושמת בקנה מידה רחב. כיום, הבדיקה מצויה בשימוש ניכר למדי גם בארצות הברית, כאשר בישראל היא נכנסה לסל התרופות רק בשנים האחרונות (שנת 2012).

החידוש החשוב טמון בהליך הפשוט של בדיקת דם רגילה (שאחריה מגיע התהליך המורכב יותר של זיהוי התוצאות במעבדה) ניתן לקבל תמונת מצב חשובה. ככל שמגלים נזק לכבד בשלב מוקדם יותר, ככל שמזהים כבד שומני, דלקתי או הופעת רקמת צלקת, כך ניתן להעניק טיפול טוב יותר, אפקטיבי יותר.

מה בדיוק מגלה בדיקת פיבורטסט?

בדיקת פיבורטסט מורכבת למעשה מכמה בדיקות דם (עד כדי שישה במספר) ושילוב של מדדים שונים. בין היתר, יודעת הבדיקה לאבחן את רמת החומרה של רקמת הצלקת (דהיינו, פיסברוזיס) מצד אחד וכן את רמת החומרה של דלקת בכבד מצד שני.

את רמת הצלקת מאפשרת הבדיקה לזהות בחמש רמות החל מ-0 (ללא פיברוזיס) ועד ל-4, כלומר צלקת ברמה של שחמת הכבד. את רמת הדלקת מסוגלת הבדיקה לתאר בארבע רמות, מאפס, שהוא מצב של העדר דלקת, ועד שלוש המסמן דלקת קשה.

הטיפולים הזמינים למחלות כבד

בהתאם לתוצאות הבדיקה, ניתן להחליט באיזו צורה לטפל בכבד החולה. חלק מהמחלות ניתן לרפא באופן מוחלט ואילו אחרות ניתן להאט ולהעניק טיפול סימפטומטי.

במצב בו מחלת הכבד הובילה להרס מוחלט של הכבד, אפשרי טיפול של השתלה. עם זיהוי הנזק לכבד, ניתן לטפל במחלה שהתגלתה עם תרופות חדשות שזכו להצלחת חמישים אחוזים ויותר.