התעמלות קרקע והתעמלות אומנותית – מה ההבדל ביניהם והם דומה?

מרבית הישראלים, ובכלל מרבית חובבי הספורט למיניהם, פוגשים ענפים כמו התעמלות קרקע והתעמלות אומנותית פעם בארבע שנים באולימפיאדה. בזמן שספורטאים שעוסקים בענפים אלו וכל מי שמסביבם, חי אותם כל הזמן, ללא הפסקה, 24/7, כל השנה.

מרבית הישראלים, סביר להניח, יחשבו גם שהתעמלות קרקע והתעמלות אומנותית הם שני ענפים דומים עם שני שמות שונים. אך זה בכלל לא מדויק. מדובר בשני ענפים שונים שדרך האימון שלהם שונה, הדרישות שונות, ובמובנים מסוימים אפילו המתחרים בשני הענפים צריכים להציג לא רק סט יכולות שונה אלא גם מאפיינים שונים.

יחד עם זאת, יש דבר אחד שהוא דומה לשני הענפים, בדיוק כמו שהוא דומה להרבה מאוד ענפים אחרים ואלו הפציעות איתן מתמודדים העוסקים בענפים אלו. מדובר על פציעות מגוונות, דומות, אשר יכולות להשפיע עליהם, הן באימונים והן בתחרויות.

הגורם המקצועי שעוזר להם להתמודד עם פציעות ולהשתקם מהן, הוא פיזיותרפיסט ספורט אשר יש לו ניסיון רב בתחום והוא יודע כיצד לבנות תוכנית טיפולים ושיקום לכל ספורטאי ובפרט למי שעוסק בהתעמלות אומנותית או קרקע, בין אם זה ספורטאי או ספורטאית, בין אם זה גבר או אישה.

מה ההבדל בין הענפים?

כאמור, התעמלות קרקע והתעמלות אומנותית הם שני ענפים שונים שמתחרים בהם מתעמלים שונים.

התעמלות קרקע שייכת למעשה למקבץ תחרויות בתוך ענף של התעמלות מכשירים. לצד מכשירים כמו טבעות, חמור, מתח ומקבילים, אזי שיש גם דרישה מהמתעמלים להציג תרגילים שונים על הקרקע. המתעמל צריך להציג יכולות תנועה וגמישות גבוהות, והוא נבחן על פי מאפיינים שונים ובהתאם ליכולות שלו הוא מקבל ניקוד בחלק זה של התחרות. הניקוד ניתן על פי רמת הקושי של התרגיל, היכולת לבצע אותו ברמה גבוהה, היכולת לסיים את התרגיל בזמן (כשהמוזיקה מסתיימת), ועוד שלל מאפיינים שונים.

התעמלות אומנותית לעומת זאת, היא תחרות בפני עצמה, אשר המתחרות (בדרך כלל מדובר על בנות בלבד), צריכות להציג תרגיל המשלב בתוכו שימוש באביזרים שונים, דוגמא, חישוקים, אלות, חבל, סרטים, כדורים ועוד. התרגילים מתבצעים על משטח מיוחד, בליווי מוזיקה, ובדומה להתעמלות קרקע, גם כאן יש לסיים את התרגיל ברגע שהמוזיקה מסתיימת ומקבלים עליו ניקוד על פי מאפיינים מסוימים.

אילו פציעות מוכרות בענפים אלו?

מדובר בשני ענפים שהמתמודדים בהם נאלצים להתמודד עם הרבה מאוד פציעות במהלך הקריירה וכבר מגיל צעיר. בין היתר, מדובר על פציעות גב, פציעות ברגליים, נקעים, שברים, פציעות באזור הכתפיים והצוואר, פציעות שנובעות מעומס או מעבודה לא נכונה. באופן טבעי אם נופלים לא טוב, אז עלולים להיפצע בצורה חמורה.

כאמור, מי שאמור לעזור למתאמנים הוא פיזיותרפיסט ספורט שמתמחה בנושא ויכול להציג תוכנית טיפול מתאימה לכל מתאמן ומתאמנת בענפים אלו.