אפופטוזיס ומחלות כבד

אפופטוזיס ומחלות כבדגוף האדם הוא מכונה מופלאה. מרגע ההתעברות מתחיל הקסם להתרחש. האיברים צומחים לאיטם, מתמזגים זה בזה ומתחילים לפעול בדיוק בזמן הנכון. התאים המרכיבים את האיברים מתרבים במהירות, גדלים ומעניקים לגוף את המראה אותו אנחנו מכירים.

כאשר אנחנו מדמיינים תינוק, ברור לנו שהאיברים צומחים ללא הפסקה עד שהם מגיעים לגודלם הנוכחי. אך האם האצבעות אכן מקבלות את צורתן במהלך הגדילה או שהן עוברות שינוי? כיצד משתנה צורת הגדילה של האיברים כדי להתאים את עצמם למראה התקין?

מסתבר שיש תהליך עלום בגוף שלא כולם מכירים, אך בעזרתו כל התהליכים הללו קורים בזמן הנכון – זה הזמן להכיר את האפופטוזיס.

אפופטוזיס – מבינים את התהליך

ביוונית פירוש השם "אפופטוזיס" הוא נשירה. התאים בגוף יכולים לנשור ממש כפי שנושרים העלים מן העצים בזמן השלכת או עלי הכותרת מן הפרח, אך אל דאגה. התאים בגוף אינם נושרים לפי רצונם או באקראיות, אלא בתוכנית מתוכננת מראש.

האפופטוזיס בגוף הוא תהליך הקורה באיברים מסוימים ומאפשר לאיברים להיווצר בצורתם המתאימה על ידי מוות תאי מתוכנן מראש ונשירת התאים המתים.

ניתן לבחון זאת על ידי התמקדות בדוגמה של כף היד. מסתבר שבתחילת ההתפתחות העוברית גדלה היד כגוש אחיד, ללא הפרדה לאצבעות. בעזרת אפופטוזיס ומות התאים בין האצבעות, מתרחשת נשירה טבעית ומופרדים התאים החיים מהמתים וכך נוצרת צורתה של היד על כל חלקיה.

אפופטוזיס והפטיטיס – דלקת כבד נגיפית 

לכבד ישנם מספר וירוסים ייחודיים המגיעים אליו ועלולים לפגוע בו, ודרכו בכל הגוף. אחת המחלות הנפוצות בעולם היא דלקת כבד נגיפית בכל שנה מתים מן הנגיף מיליון וחצי אנשים ברחבי העולם. עקב החשש מן המחלה מתחסן בישראל כל תינוק כבר עם לידתו בבית החולים.

הנגיף חודר אל גוף האדם ומשתלט על תאים בריאים וגורם להם לייצר עבורו את החלבונים להם הוא זקוק כדי לשגשג. מערכת החיסון של האדם מזהה את התאים הנגועים וגורמת להם להפעיל חלבונים מיוחדים הגורמים לאפופטוזיס – מוות תאי מתוכנן וכך הנגיף מת גם הוא.

המנגנון של מערכת החיסון עלול לפגוע גם בתאים בריאים הקרובים לתאים החולים, ולכן לעיתים ניתן למצוא מוות תאי ונזק נרחב בכבד למרות שמספר מועט של תאים נדבקו בנגיף עצמו.

אפופטוזיס וקרצינומה של הכבד

קרצינומה היא הגידול הסרטני השכיח ביותר בכבד. לרוב תופיע המחלה אצל גברים, ופעמים רבות היא מתפתחת עקב נוכחות בעבר של דלקת כבד נגיפית.

כיצד מתפתחת קרצינומה בכבד? תאי הכבד מתחדשים באופן קבוע. התאים הישנים עוברים אפופטוזיס בצורה מתוכננת ומבוקרת ומוחלפים על ידי תאים חדשים, רעננים ומוכנים לעבודה.

במצב בו קיים תא אחד בלבד שמצליח להתחמק מתהליך האפופטוזיס ולשתק אותו – נוצר תא סרטני. ההתחמקות מתהליך האפופטוזיס מתבצעת על ידי שינוי ביולוגי בחלבונים המיוחדים לתהליך או בקולטנים החיצוניים המצויים על התא – בכל אחת מן הדרכים מצליח התא לברוח וכך לסדר לעצמו חיי נצח – התרבות ושגשוג מסיביים עד כדי יצירת גוש ממאיר ואת מחלת הסרטן עצמה.

אוטם בכבד

אוטם הוא קריש דם או שומן המגיע לעורק וחוסם אותו. כך בעצם נחסמת זרימת הדם אל האיבר והתאים עלולים להתחיל למות. באיברים כמו הלב או הריאות קריש כזה עלול להיות הרסני באופן מיידי, אך הכבד הוא איבר יוצא דופן. זרימת הדם אליו מגיעה ממספר מקומות בו זמנית כך שגם אם מקור אחד נחסם, זרימת הדם יכולה להימשך ממקום אחר. במקרה כזה יבצע הכבד אפופטוזיס לחלק שאינו מוזן ויסלק אותו.

לאחר סיום התהליך, יכול הכבד לעבור גדילה מחדש של התאים הללו ולספק להם אספקת דם מתחדשת על ידי בניית כלי דם חדשים למקום. תהליך זה ייחודי לכבד ומאפשר לבצע אפילו כריתת אונה מהכבד לצורך תרומה – מאחר והוא יכול לבצע גדילה מחדש.