איך לשחרר כאבי גב

התלונה על כאבי גב היא השכיחה מבין התלונות אצל רופאי המשפחה בישראל ובעולם כולו ואין ספק כי כאבי הגב גורמים לסבל רב. התופעה נפוצה ומגוון הטיפולים בה רחב במיוחד, אך יש לעשות הפרדה בין סוגי כאבי הגב כדי לדעת כיצד לטפל בהם. מהן הסיבות לכאבי הגב, עד כמה התופעה נפוצה ומה ניתן לעשות כד להפחית את הכאב? הכנו עבורך מדריך מלא. 

סטטיסטיקה על כאבי גב באוכלוסייה בכל הגילים

כאבי גב הם השכיחים ביותר בין הכאבים הכרוניים באוכלוסייה. על פי הערכות שונות 80% מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם תסבול מכאבי גב תחתון באיזה שהוא שלב בחיים, כיום גם מדובר על הסיבה הראשונה לאובדן ימי עבודה עבור ימי מחלה ועבור נכות תעסוקתית. מחקרים שונים שנערכו לאורך השנים בתחום לימדו שכמעט 50% מהאוכלוסייה הבוגרת מעל גיל 20 דיווחו על כאב כרוני, כאשר 32% מהסיבות לכאב היו כאבי גב. 

עוצמת הכאב יכולה להשתנות מאדם לאדם, יש שסובלים מכאבים חריפים וקשים שמוציאים אותם מתפקוד לתקופות, ויש שסובלים מהם כל הזמן. רוב האוכלוסייה סובלת מכאב גב כרוני מציק שיכול להחמיר לתקופות של עד חודש או חודשיים. 

ממה לרוב נובעים כאבי הגב? 

כאבי גב נגרמים מסיבות רבות, אנשים רבים מדווחים שהם סובלים מכאבי גב לאחר מאמץ גופני גדול, עמידה ממושכת או ישיבה ממושכת, עבודה על כלים כבדים או נשיאת משאות כבדים במסגרת העבודה. יש שסובלים מבעיה גנטית או בעיה מולדת שגורמת לכאבי הגב, לדוגמא עקמת, ויש שכאב גב מחמיר אצלם בתקופות מסוימות, למשל במהלך ההיריון או בתקופת קבלת המחזור החודשי. 

אחד מכאבי הגב השכיחים הוא כאב גב ראומטי הנובע מכאבי שרירים, או כאב גב מותני בו הכאב מקרין מהגב אל המותן. עמוד השדרה המותני בנוי מחמש חוליות ובמקרים בהם מופיע כאב גב מותני הוא בדרך כלל נגרם מהחוליות הללו או מהשרירים המייצבים סביב החוליות. 

כיצד ניתן לשחרר כאבי גב?

ניתן לטפל בכאבי הגב במגוון רחב של טיפולים, כאשר כל טיפול מותאם על פי הצורך ועל פי סוג כאב הגב ממנו הוא נגרם. בהתאם לסוג הכאב, ניתן לטפל בכאבי גב באמצעות טיפולי פיזיותרפיה, באמצעות גלי רדיו, בכירופרקטיקה, בזריקות נגד כאב, בכדורים, באמצעות יוגה ובאמצעות ספורט מותאם, לדוגמא שחייה. 

יש לבצע בדיקות מקיפות לפני תחילת הטיפול כדי להבין יחד עם תלונות המטופל ממה נגרם הכאב. כיום ניתן לעשות שימוש בטכניקות שונות להפריית כאבים ראומטיים בגב בשילוב טכניקות ידניות ומכשור רפואי מתקדם שנועד לסייע להקלה על הכאב. כמו כן, לעיתים די בעיסוי עמוק ומקצועי של איש מקצוע כדי להקל באופן משמעותי על הכאב, אך בכל מקרה שהוא יש לבחון את הסיבות לכאב לעומק ולבחור תוכנית טיפולית על ידי אנשי מקצוע ורופאים שהוסמכו לכך. 

לסיכום, בסוגי כאבי גב שונים ובהם כאב גב מותני וכאבים ראומטיים, יש להיוועץ עם הרופאים המטפלים ולקבל תמונה שלמה של בדיקות כדי לקבוע את התוכנית הטיפולית המותאמת ביותר. כאבי גב המצריכים סבלנות ויש להתמיד בטיפול כדי לזכות וליהנות מהתוצאות שלו.  

**המידע הינו כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.