סיכונים וסיבוכים בטיפולי בוטולינום טוקסין

לאור הפופולאריות הרבה של טיפולי הבוטולינום טוקסין במסגרת טיפולים קוסמטיים, ראוי לתת את הדעת על השאלה האם מדובר בטיפולים בטוחים או שמא מדובר בטיפולים שסכנה של סיבוכים בצדם.

לפני שנבחן את הסיכונים האפשריים, ראוי להזכיר שמדובר בחומר שמשמש בסוגים שונים של התערבויות רפואיות, לאו דווקא קוסמטיות, ולא רק זאת, אלא שמדובר בחומר שנחשב לאחד הרעלים החזקים ביותר הקיימים בטבע.

מרעל קטלני לטיפול קוסמטי

למרות שהבוטולינום טוקסין (המוכר גם בשמו המדעי בוטוליניום) משמש למטרות רפואיות שונות, הרי שבמקור מדובר באחד הרעלים החזקים ביותר המוכרים לאדם. הרעל, שבצורתו הטבעית מופק על ידי חיידק, היה בעבר אחד הגורמים להרעלות מזון שהובילו לא פעם לשיתוק ואף למוות.

למרות שתופעות כאלה של הרעלות אינן נפוצות עוד כבעבר, זה המקום לשאול האם מדובר בסכנה מהותית ומוחשית לכל מי שמתכנן לעבור טיפול של הזרקת בוטולינום טוקסין להעלמת קמטים, למשל?

התשובה לשאלה זו ברורה מאליה. אילו טיפולים כאלה היו כרוכים בסיכון לחלות בהרעלה, שיתוק או מוות, הם לעולם לא היו מאושרים על ידי משרדי הבריאות המובילים בעולם. אם אפילו רשות המזון והתרופות האמריקאית אישרה את הבוטולינום טוקסין, ואם הוא הפך לנפוץ כל כך בתעשיית הרפואה הקוסמטית, לא מפתיע לגלות שהשימוש בו נעשה באופן כזה שההשפעות השליליות שלו לא באות לידי ביטוי.

בין היתר הדבר נעשה בזכות שימוש בכמויות קטנות ביותר של החומר הפעיל. במקרה של רעלים שונים (גם בוטולינום טוקסין אבל בהחלט לא רק לגביו), השפעתו השלילית של החומר תלויה בכמות הנצרכת. גם הגזמה בצריכה של חומרים "טובים" או "בריאים" כמו ויטמינים, למשל, עלולה להזיק ולפגוע בבריאות.

סוגים שונים של טיפולים

הגילוי שהשימוש בבוטולינום טוקסין יעיל, בטוח, ואינו כרוך על פי רוב בתופעות לוואי או סיבוכים, הביא לתופעה מעניינת. החומר, שבמקורו מזיק ומסוכן לבריאות, לוקח חלק במגוון רחב של טיפולים רפואיים, הרבה מעבר לטיפולי יופי וקוסמטיקה. בין היתר, הבוטולינום טוקסין לקוח חלק חשוב במקרים של:

• העלמת קמטי הבעה – זהו התחום שבו הבוטולינום טוקסין קנה את פרסומו העולמי. יעילותו של החומר מבוססת על היותו חומר משתק. כאן, מבצעים שיתוק מדוד של שרירים שאחראים על קמטי הבעה באזור המצח, העיניים, ואזורים נוספים בעיקר בפנים. לאחר הטיפול, הקמטים נעשים פחות מודגשים והתופעה מחזיקה מעמד לתקופה מוגבלת שאחריה יש צורך בטיפול נוסף.
  • טיפול בהזעת יתר – באמצעות הזרקה ממוקדת, באזור בית השחי, מסוגל הבוטולינום טוקסין להפחית למשך תקופה של חצי שנה ויותר תופעה של הזעת יתר. לעומת טיפולים אחרים בהזעה, אין צורך לבצע חיתוך וניתוח כדי להשיג תוצאה טובה.
  • טיפולים רפואיים מקצועיים – לצד יתרונות הבוטולינום טוקסין לשימושים קוסמטיים, אסור לשכוח שנעשה בו שימוש להשגת תוצאות גם בטיפול בכאבים ומיגרנות, במחלות כגון פרקינסון, בפגיעות שריריות ועצביות, ובמחלות נוספות.

סיכונים אפשריים

בין הסיבוכים שיכולים להתרחש בטיפולי בוטולינום טוקסין ניתן למצוא –

• שטפי דם – לרוב בשטחים מצומצמים, בהיקף מוגבל שחולף מעצמו.
  • כאבים – לאחר טיפולי הזרקה עשויים המטופלים לסבול מכאבים. לרוב, הללו קלים יחסית, אך לעיתים יש צורך במתן משככי כאבים.
  • צניחת עפעף – מוכרות תופעות לוואי כגון צניחת העפעף ויצירת מראה עייף.
  • בהזעה מוגברת – במקרים מסוימים ניכרת הפחתה בהזעה אך במקביל אין הפחתה מקבילה בריח הגוף האופייני להזעה זו.

בנקודה זו יש לציין שלמרות שאין מדובר בפעולה ניתוחית, הרי שהזרקת בוטולינום טוקסין חייבת להיעשות על ידי רופא מוסמך ובשום אופן לא על ידי קוסמטיקאית. בחירה ברופא מנוסה ובעל שם הינה משמעותית להפחתת תופעות הלוואי והסיבוכים, ולצורך קבלת מענה מתאים במידה והללו מתרחשים.