יתרונות וחסרונות של הטיפול בבוטולינום טוקסין

החומר בוטולינום טוקסין יודע ומוכר בתור חומר שלוקח חלק בסוגים שונים של טיפולים קוסמטיים. החומר, שמקורו הטבעי הוא בחיידק אלים שמפיק אותו כרעל רב עוצמה, הפך עם השנים לשימושי ברפואה, לעיתים כתחליף לטיפולים פולשניים וכירורגיים. לטיפולים השונים בבוטולינום טוקסין יתרונות וחסרונות גם יחד וכדאי להכיר אותם.

מקמטים ועד מיגרנות

שלא כמו חלק מהטיפולים הקוסמטיים המבוצעים בישראל בתחום של העלמת קמטים, לטיפול בבוטולינום טוקסין בתחום זה יש סימוכין רבים. למעשה, טיפולי בוטולינום טוקסין בתחום זה הם שהקנו לו את הפרסום הרב בארץ ובעולם.

הרבה פחות אנשים מכירים את השימושים של חומר זה במסגרת טיפולים במחלות קשות שקשורות במערכת העצבים ובמערכת השרירים. מחקרים מעניינים מראים גם על אפקטיביות שלו בתחום הפחתת הכאב במקרים של מחלות כרוניות מסוימות. לא מעט מטופלים טוענים שבעקבות הטיפולים נעלמו אצלם כאבים כרוניים ומיגרנות שליוו אותם למשך תקופה ארוכה.

בנוסף למלחמתו הנועזת בקמטים ומאבקו בכאבים ובמחלות שונות, מסוגל הבוטולינום טוקסין להביא מזור גם לסובלים מתופעה לא נעימה של הזעת יתר. הטיפול, שמתאים במיוחד לאנשים הסובלים מהזעה מוגברת בכפות הידיים ובבתי השחי (לעומת אלה הסובלים מהזעה באזור החזה או הגב), יכול להביא לקיצה תקופה של סבל רב. במקרים לא מעטים הטיפול מחולל מהפך של ממש בקרב אנשים שההזעה גרמה להם בושה ומבוכה, שגרמה להם להימנע מפעילויות חברתיות ואפילו מהקמת משפחה.

מבוסס מחקרית

בין היתרונות החשובים של הבוטולינום טוקסין, במיוחד על פני סוגים רבים של טיפולים ותכשירים קוסמטיים, מצויה העובדה שהשימוש בו מבוסס על מחקר ארוך שנים. המחקרים הם שאפשרו את השימוש בחומר הרעיל במקורו, באופן שלא יגרם למטופלים כל נזק ולא פחות חשוב – שהם ייהנו ממראה צעיר ונאה יותר, באופן שלא ניתן להתעלם ממנו.

בזכות הניסיון הטיפולי והמחקרי, הטיפולים כיום אינם כרוכים כמעט בתופעות לוואי. גם כאשר הללו מופיעים, ההתמודדות איתם קלה ופשוטה. גם העובדה שמרבית המטפלים בבוטולינום טוקסין הינם רופאים בעלי ניסיון קליני הופכת את הטיפולים לבטוחים וליעילים.

בלי ניתוח בלי כאבים

יתרונות נוספים של הטיפולים בבוטולינום טוקסין נעוצים בעובדה שמרבית הטיפולים אינם כרוכים בכאב משמעותי, בהרדמה או בביצוע חיתוכים כירורגיים. אומנם הטיפולים מבוצעים בדרך כלל על ידי פלסטיקאים, במרכזים רפואיים שונים, אבל מדובר בטיפולים קלים יחסית, שאינם מסבים אי נוחות למטופל.

ברוב המוחץ של המקרים אין צורך ביותר מהרדמה מקומית או שימוש בחומרי אילחוש בכדי לבצע את הטיפול. בנוסף, הטיפולים הם ברובם קצרים מאוד, אינם מצריכים אשפוז ואינם מצריכים תקופות החלמה.

כאשר לוקחים בחשבון שטיפולי בוטולינום טוקסין רבים מוצעים למטופלים כחלופה לניתוח, קל להבין מדוע אנשים רבים כל כך מעדיפים דווקא אותם. הן בתחום האסתטי של העלמת קמטים והן בתחום של מניעת הזעת יתר, טיפול בטרשת נפוצה, בריחת שתן ועוד, מונע הבוטולינום טוקסין התערבויות כירורגיות, לעיתים בלתי הפיכות. למרבה הנוחות, גם אם הטיפול בבוטולינום טוקסין לא נמצא כיעיל (מה שלא קורה בדרך כלל), הרי שבמקביל לא חווה המטופל תופעות של שינוי במראה החיצוני או צלקות מכוערות, שמלוות ניתוח שלא עלה יפה.

יש גם חסרונות

בכל הנאמר עד כה, אין להבין שהטיפול בבוטולינום טוקסין חף מחסרונות. למעשה, הצד השני של המטבע הוא שבניגוד לטיפולים כירורגיים, טיפולי בוטולינום טוקסין מוגבלים מאוד בזמן השפעתם. במקרה של טיפול בקמטים, טווח ההשפעה של הטיפול אינו עולה על 3 או 4 חודשים. במקרה של טיפול בהזעת יתר, ההשפעה ממושכת יותר, אבל איננה עולה על 8 חודשים, בדרך כלל. קל להבין מכך, שמלבד הטרחה שנגרמת בשל הצורך בטיפולים חוזרים, מדובר גם בתענוג יקר למדי.