בוטולינום טוקסין לפרקינסון

מחלת הפרקינסון היא מחלה ניוונית של המוח אשר מתבטאת ברעד, קשיון שרירים, הפרעות תנועה ובעיות יציבה.

חולי פרקינסון סובלים מאיטיות משמעותית בתנועת השרירים שלהם, מתקשים בהתחלת תנועה וסובלים מקושי רב בתפקוד הכללי. מחלת הפרקינסון היא מחלה חשוכת מרפא, אשר החולים בה סובלים מנכות קשה ובשלבי המחלה המאוחרים אינם יכולים לקיים

Volunteer visiting man

אורח חיים תקין ללא עזרה משמעותית.

הטיפול המקובל במחלת הפרקינסון הוא על ידי שימוש בתחליפי דופמין, אשר בעזרתם ניתן להתגבר על ההפרעה האורגנית הגורמת למחלה ובזכותם מתאפשרת הקלה על התסמינים. עם זאת, הטיפול בתחליפי דופמין או בתרופות אחרות מוגבל, ובשנים האחרונות מחפשים דרכים נוספות להקל על התסמינים ולאפשר איכות חיים טובה יותר לחולי הפרקינסון.

טיפול בבוטולינום טוקסין יכול לסייע לחולי פרקינסון להתמודד עם קשיון השרירים והכאב אותו הוא גורם, ובכך לאפשר להם חיים טובים יותר. הטיפול בבוטולינום טוקסין אינו טיפול לריפוי המחלה אלא מספק אך ורק הקלה סימפטומטית, אשר חיונית לחולים.

הטיפול הרפואי בבוטולינום טוקסין

חולי פרקינסון סובלים מהתכווצות שרירים חמורה ביותר, אשר גורמת להם לכאב לא פשוט ולמוגבלות רבה. מלבד התכווצויות השרירים, מהלך המחלה הטבעי והטיפול התרופתי גורם להשפעות נוספות על תפקוד השריר כמו דיסטוניה (התכווצויות רבות ופתאומיות), רעד, תנועות לא רצוניות וכולי.

הטיפול בבוטולינום טוקסין, המוכר בעיקר מתחום הרפואה האסתטית (כמו טיפול בוטולינום טוקסין למילוי צלקות או בוטולינום טוקסין להרמת גבות ועוד) משמש להרפיית שרירים. הזרקת הבוטולינום טוקסין גורמת להרפיית השריר אליו הוא מוזרק, וכתוצאה מושג האפקט הטיפולי שלו אשר בטיפולים קוסמטיים כולל החלקת קמטים ואילו אצל חולי פרקינסון מספק את הרפיית השרירים המכווצים. הזרקת הבוטולינום טוקסין לשרירים מאפשרת הרפייה מיידית שלהם, וכתוצאה מושגת הקלה על הכאב ועל התסמינים הנוספים הקשורים להתכווצויות.

בוטולינום טוקסין לחולי פרקינסון

טיפול בבוטולינום טוקסין לחולי פרקינסון מסייע בעיקר עבור שתי האינדיקציות הבאות:

• טיפול בריור יתר – אחת התופעות המפריעות והקשות ביותר מהן סובלים חולי פרקינסון הוא ריור יתר. במקרים רבים, הפרעה בתפקוד שרירי הבליעה והאיטיות של השימוש בהם גורמת לכך שהחולים לא מצליחים לבלוע את הרוק כשורה, וסובלים מריור אשר גורם להם בעיקר למבוכה וחוסר נוחות. במקרים רבים, הזרקת בוטולינום טוקסין אל בלוטות הרוק יכולה להקל בצורה משמעותית על הריור, ולשפר את חייהם של חולי הבוטולינום טוקסין.
  • טיפול בדיסטוניה – דיסטוניה הוא מצב בו השרירים מתכווצים בצורה פתולוגית, אשר גורם לרוב להפרעה בתנוחה וביציבה. הופעת הדיסטוניה קשורה גם לטיפול התרופתי בחולי הפרקינסון, ומוחמרת כאשר השפעת הטיפול פגה במהלך היום (מצב שכיח יחסית אשר נקרא גם Off Phenomenon). במקרים כאלה, הזרקת בוטולינום טוקסין אל השרירים המעורבים בדיסטוניה יכולה לסייע להקלה על המצב, ולהביא לשיפור משמעותי בחיי החולים.

מלבד האינדיקציות שהוזכרו, קיימים חולי פרקינסון המשתמשים בהזרקת בוטולינום טוקסין גם להקלה על כאבי שרירים. ההתכווצות החזקה יכולה לגרום במקרים רבים לכאבים עזים, אשר ניתן להקל עליהם באמצעות הזרקת בוטולינום טוקסין.

מהלך הטיפול בבוטולינום טוקסין

הטיפול בבוטולינום טוקסין מתבצע על ידי הזרקת הרעלן אל השרירים או אל בלוטות הרוק. בדומה לפרוצדורות אחרות המערבות הזרקת בוטולינום טוקסין, בדרך כלל השלב הראשון בטיפול הוא אלחוש האזור, ולאחר מכן מזריקים את הבוטולינום טוקסין אל האזור המיועד. יש לציין שהשפעת הבוטולינום טוקסין נמשכת 3-4 חודשים, אשר לאחריהם יש צורך בהזרקה חוזרת לשימור האפקט.

תופעות לוואי וסיבוכים אפשריים

בדומה לכל פרוצדורה פולשנית, גם הזרקת בוטולינום טוקסין בחולי פרקינסון יכולה לגרום לתופעות לוואי וסיבוכים, אך יש לציין שאלו נדירים ביותר.

תופעת הלוואי השכיחה ביותר היא כאבים באזור ההזרקה, אשר חולפים לרוב תוך מספר ימים ומוקלים על ידי שימוש בקרח. הסיבוך המסוכן ביותר של הזרקת בוטולינום טוקסין הוא חדירת הרעלן אל זרם הדם, אשר עשויה לגרום להשפעה סיסטמית קשה אשר דורשת טיפול מיידי.

ראו גם:
בוטולינום טוקסין לטיפול בשיתוק מוחין