בוטולינום טוקסין לטיפול בשבץ מוחי

שבץ מוחי היא אחת המחלות הקשות ביותר, וסיכויי ההחלמה מהשבץ נמוכים ביותר. רוב האנשים אשר עברו שבץ מוחי נותרים מוגבלים ונכים, והפגיעה המוחית משפיעה על מערכות רבות בגוף כולל מערכת השריר.

כ-38%  מהאנשים אחרי שבץ מפתחים ספסטיות – קשיון שרירים קשה ומשמעותי אשר גורם לכאב רב,  דפורמציות משמעותיות וחוסר יכולת להניע את האיבר המשותק. הספסטיות מתפתחת על רקע פגיעה בעצבים המוטוריים העליונים, וגורמת למוגבלות קשה ביותר אשר הטיפול בה לא יעיל במיוחד.

לפני שהחלו להשתמש בבוטולינום טוקסין כטיפול בספסטיות לאחר שבץ מוחי, עיקר הטיפול היה פיזיותרפיה או תרופות להרפיית שרירים הניתנים דרך הפה, אשר יעילותם הייתה מוגבלת. כיום, ידוע שטיפולי הבוטולינום טוקסין יעילים יחסית ומספקים לחולים לאחר שבץ שיפור משמעותי במצבם.

הטיפול הרפואי בבוטולינום טוקסין בחולים לאחר שבץ מוחי

בעבר, טיפלו בספסטיות אצל חולים לאחר שבץ מוחי בעיקר באמצעות תרופות להרפיית שרירים (כמו בקלופן). החיסרון הגדול של התרופות האלה היה כמובן תופעות לוואי קשות, אשר מנעו לא פעם את המשך הטיפול, ובנוסף, השפעתם לא הייתה סלקטיבית, והם יכלו לגרום לחולשת שרירים כללית ובלתי ממוקדת.

מלבד הטיפול התרופתי, נהוג לטפל בספסטיות באמצעות טיפולי פיזיותרפיה, הם מותחים את השרירים, מניעים אותם ומגדילים את טווח התנועה, אך עדיין, טיפולי הפיזיותרפיה הם טיפולים תומכים בלבד ולא מספקים שיפור משמעותי במצב.

בשנים האחרונות, מחקרים רבים הראו שטיפולי בוטולינום טוקסין מספקים לחולים הסובלים מספסטיות לאחר שבץ מוחי שיפור משמעותי ביותר במצבם. הבוטולינום טוקסין, אשר מוזרק ישירות אל השרירים המעורבים גורם להרפייתם ומספק שיפור משמעותי במצב. טיפולי הבוטולינום טוקסין מסייעים לחולים הסובלים מספסטיות במספר מישורים:

הקלה על הכאב

התלונה המשמעותית ביותר של חולים הסובלים מספסטיות היא כאב. התכווצות השרירים המוגזמת והקשיון הרב לצד חוסר התנועה של השריר גורמים בסופו של דבר לכאב רב ומגביל. הזרקת בוטולינום טוקסין מספקת הקלה על הכאב הזה ומביאה לשיפור איכות חייהם של החולים.

הפחתת עיוותים

אחד הסיבוכים ארוכי הטווח של הספסטיות הוא התפתחות עיוותים (דפורמציות) באיברים. בשל התכווצות השרירים המוגברת, האיברים השונים מתעוותים, מופיעים שינויי צורה משמעותיים ואף יכולים להתפתח שברים. במקרים אלה, טיפולי בוטולינום טוקסין מסייעים להפחתת ההתכווצות וכתוצאה מונעים את הסיבוכים ארוכי הטווח האלה.

אפשרות טובה יותר לשיקום

לאחר שבץ מוחי, רוב החולים מופנים לתוכניות שיקום שונות אשר מטרתן לאפשר להם לחזור ליכולת תפקודית כלשהי ולשפר את האלמנטים הגופניים שלהם שנפגעו. אצל חולים הסובלים מספסטיות קשה, וכלל לא יכולים להניע את הגפיים הצלחת השיקום מוגבלת ביותר, וסיכויי ההצלחה שלו נמוכים. לעומת זאת, לאחר טיפול בוטולינום טוקסין, בו השרירים רפויים יותר, מהלך השיקום הופך לקל יותר וסיכויי ההצלחה עולים. הרפיית השרירים מאפשרת לבצע תרגילים שונים במהלך טיפולי הפיזיותרפיה, לבצע פעולות שונות בריפוי בעיסוק ומספקת הרגשה טובה יותר לחולים אשר חשובה מאוד להצלחת התהליך.

מהלך הטיפול

בדומה לטיפולי בוטולינום טוקסין אחרים כמו לטיפול במיגרנה או בפרקינסון, גם טיפולים לחולי שבץ מוחי מתבצעים על ידי הזרקת הבוטולינום טוקסין אל השרירים המעורבים.

בדרך כלל יש לכסות שטח רב על ידי מספר זריקות, ועל כן מומלץ לבצע אלחוש מקומי לפני תחילת הפעולה. השפעת טיפולי הבוטולינום טוקסין נמשכת למש 3-4 חודשים, אשר לאחריהם יש לחזור על אותו התהליך.

סיבוכים ותופעות לוואי

לטיפולי הבוטולינום טוקסין תופעות לוואי נדירות, הכוללות בעיקר כאבים באזור ההזרקה והתפתחות של חולשת שרירים על רקע שימוש בכמות בוטולינום טוקסין גדולה מדי. הכאבים חולפים תוך מספר ימים ומוקלים לאחר שימוש בקרח, ואילו חולשת השרירים היא זמנית בלבד, ולרוב חולפת לאחר הפסקת השפעת הבוטולינום טוקסין.

בנוסף, לעתים נדירות הבוטולינום טוקסין יכול להגיע אל זרם הדם ולגרום לתסמינים דמויי הרעלת בוטולינום טוקסין, אשר יכולים לגרום לקוצר נשימה, קשיי בליעה ותסמינים נוספים.