אקנה ופצעים בחורף! עשה ואל תעשה

פצעים ואקנה בחורף

אקנה ופצעים נוצרים כתוצאה מגורמים שונים, החל מגנטיקה, דרך שינויים הורמונליים ועד למזג אוויר קיצוני כמו ימי חמסין או ימים קרים מאוד. פצעים ואקנה בעונת החורף אולי נחשבים כפחות פופולריים, אך המצב שונה – הם מופיעים בחורף לא פחות מאשר בימי הקיץ. אז מה גורם לפצעים בחורף, מה ניתן לעשות כדי למנוע ולטפל בהם ומה אסור לעשות?

מה עשוי לגורם לפצעים בפנים בעונת החורף?

במהלך החורף עור הפנים שלנו ועור הגוף בכלל מתייבשים בעקבות הקור ומזג האוויר. כתוצאה מכך עור הפנים מפריש יותר שומן הקרוי סבום, כדי לסייע לשמור על הלחות בעור ולהגן עליו. פעמים רבות הנזק עולה על התועלת, כשיותר מדי סבום גורם לתאי עור "להידבק" יחד מה שיוצר חסימה של הנקבוביות והתחלה של תהליך דלקתי – פצע. האזורים הבעייתיים ביותר הוא אזור ה-T – מצח, אף וסנטר. נוסף על כך, אנו יודעים שקור גורם לסטרס גופני ואנשים רבים הסובלים ממחלות עור כרוניות כדוגמת אקנה, אקזמה ופסוריאזיס יסבלו מהחמרות בתקופת החורף. מלבד הקור שגורם ליובש בעור, גם לירידה בחשיפה לשמש יש השפעה על הפצעים: קרני השמש בעלות אפקט המגן מפני היווצרות של חיידקים.  

מה אפשר לעשות כדי למנוע ולרפא את הפצעים בחורף?

ראשית, כדי להבין כיצד ניתן להשיג טיפול באקנה חשוב להבין את המנגנון של העור – עודף שומן גורם לפצעים, ויובש גורם לייצור והפרשה של שומן. המשמעות היא שצריך להגיע לאיזון בעור הפנים. ניתן ומומלץ לרחוץ את הפנים פעמיים ביום במים פושרים, ובכל מקרה לא להגזים בשטיפת הפנים. עבור מי שסובלים ממחלות עור המחמירות בחורף, כדאי להקפיד על מקלחת קצרה פעם אחת ביום ומריחה של קרם גוף עשיר פעמיים עד ארבע ביום. במידה והופיעו פצעונים יש לטפל בהם בתכשירים מתאימים, ובכל מקרה לא לעשות זאת לבד כדי שלא לגרום לדלקות בעור ולהחמרה של הנגעים. לבסוף, הטיפ החשוב ביותר הוא שתייה של מים גם בחורף. המים אחראיים בין היתר לחיוניות העור וללחות אופטימלית. העור נוטה להתייבש בחורף גם בגלל שאנחנו לא חשים בתחושת צמא אך הגוף זקוק לנוזלים.

מה לא כדאי לעשות?

מומלץ שלא לחשוף את העור לקור ישיר כדי למנוע יובש, סדקים והופעה של פצעים. הטראומה לעור מזיקה לו ועלולה לגרום לתופעות לא נעימות מלבד פצעים בפנים. כשרוחצים את הפנים, עדיף שלא לעשות זאת יותר מפעמיים ביום כי כאמור הסרת השכבה השומנית מהפנים תגרום ליצור שומן עודף. כמו כן, עדיף להשתמש בסבון מתאים שלא ייבש את העור ובעל שומניות בינונית. וכפי שכולנו יודעים, התעסקות בפצעים וניסיון לטפל בהם בעזרת תכשירים חדים או הציפורניים גורמת להופעה של צלקת קבועה. במקרים חמורים, זה אף עלול לגרום לזיהום בעור ולדלקת שתהיה הרבה פחות נעימה.